Zasada działania wózków wysokiego składu nie różni się w sposób zasadniczy od działania większości wózków widłowych. Odmienności w budowie i obsłudze tego typu maszyn wynikają z potrzeby manewrowania w wąskich alejkach magazynowych oraz operowania ładunkami na znacznych wysokościach.
Wózki wysokiego składowania określane są zazwyczaj mianem reach truck. W ten sposób zostały wyróżnione z bardziej ogólnej kategorii, czyli wszystkich wózków widłowych podnośnikowych.
Czym różni się reach truck od typowego widlaka?
Pierwsza rzecz, która rzuca się w oczy, to lokalizacja stanowiska operatora: jest ono ustawione bokiem do masztu. Nietrudno zauważyć też, że wózki wysokiego składu mają relatywnie niewielkie rozmiary, co ułatwia im manewrowanie w wąskich przestrzeniach magazynowych. Są to maszyny niezwykle zwrotne. Niewielki promień skrętu zapewnia konstrukcja jezdna oparta na trzech kołach: dwóch statycznych z przodu oraz jednego, centralnie umieszczonego kola napędowego z tyłu. Koło napędowe ma najczęściej kąt skrętu 90° w każdą stronę.
Najbardziej oczywistą cechą wyróżniającą reach trucków jest wysokość masztu. W tego typu maszynach stosowane są maszty duplex i triplex, czyli dwu- i trzyczęściowe (posiadają ramę stałą i dwie ramy wysuwane). Maszty trzyczęściowe zapewniają wysokość roboczą powyżej 4 m. Przykładowo reach truck Hangcha serii J można wyposażyć w maszty triplex 4,3-8 m.
Jedną z najważniejszych cech wózków wysokiego składu jest mechanizm umożliwiający przesuwanie masztu do przodu i do tyłu. Jest to rozwiązanie kluczowe dla ograniczenia miejsca potrzebnego do manewrowania w wąskich alejkach magazynowych. Po dojechaniu do regału operator unosi maksymalnie cofnięte widły, a następnie – po ustawieniu na odpowiedniej wysokości – wsuwa je pod ładunek dzięki przesunięciu masztu do przodu. W tym czasie wózek nie zmienia pozycji. Tylko ostatni etap wsuwania wideł pod ładunek wymaga przemieszczania całej maszyny do przodu. Po lekkim uniesieniu wideł, maszt cofa się, dzięki czemu ładunek wchodzi w obszar obejmowany przez ramiona podporowe. Dzięki temu maszyna wraz z ładunkiem zachowują w trakcie całej operacji pełną stabilność. Operacja kończy się cofnięciem maszyny o kilkadziesiąt centymetrów i opuszczeniem ładunku.
Cechą wózków reach truck jest też relatywnie niewielki udźwig, który w przypadku wózków marki Hangcha mieści się w przedziale 1,2-2 tony. Wynika to przede wszystkim z wysokości unoszenia i potrzeby zachowania stabilności maszyny.
Czy do obsługi reach trucka potrzebne są specjalne uprawnienia?
Co do zasady, do obsługi reach trucka wystarczą takie same uprawnienia jak do wszystkich innych widlaków. Chodzi o licencję na kategorię II WJO, czyli wózki podnośnikowe z wyłączeniem specjalizowanych. Czym innym jest jednak licencja, a czym innym faktyczne umiejętności. Dla wielu doświadczonych operatorów sztaplarek czołowych przesiadka na reach trucka jest sporym wyzwaniem.
Boczne ustawienie kabiny to kompletna rewolucja w orientacji w przestrzeni, która na starcie może nastręczyć mnóstwa kłopotów w manewrowaniu w wąskich przestrzeniach. ”Oswojenia się” wymaga też wysokość podnoszenia, która w przypadku reach trucków jest średnio dwa, a nawet trzykrotnie większa, niż w typowych wózkach czołowych. W efekcie każdy błąd w pobieraniu i transporcie ładunków może mieć bardzo poważne konsekwencje. Typowe błędy, takie jak jazda z uniesionym ładunkiem, mogą zakończyć się wywrotką znacznie łatwiej niż w przypadku innych typów wózków widlowych. Dlatego wielu operatorów korzysta z profesjonalnych szkoleń, które przygotowują do normalnej pracy na reach trucku.