Uncategorized

Co warto wiedzieć na temat przeglądów UDT?

Na czym polega przygotowanie wózka widłowego do odbioru UDT

Kontrola stanu znajdujących się na wyposażeniu firmy urządzeń jest regulowana prawnie. Mowa o przeglądach Urzędu Dozoru Technicznego (UDT), które przewiduje ustawa z 21 grudnia 2000 r. oraz rozporządzenie Rady Ministrów z 7 grudnia 2012 r. W związku z tym każda firma ma obowiązek przeprowadzić stosowne badania. Na czym jednak one konkretnie polegają i kiedy się na nie przygotować? Przeczytaj nasz artykuł, aby dowiedzieć się wszystkiego na temat przeglądów UDT.

Co podlega przeglądom UDT?

Badania stanu technicznego obejmują wiele maszyn znajdujących się na wyposażeniu przedsiębiorstw. Wśród nich należy wymienić przede wszystkim sprzęt ciśnieniowy i bezciśnieniowy czy zbiorniki przenośne oraz gaśnice. Dotyczy to także urządzeń do transportu bliskiego, a więc:

  • żurawi samojezdnych lub przenośnych,

  • platform ruchomych,

  • wózków widłowych

i tym podobnych pojazdów. Pełna lista podlegających przeglądowi UDT maszyn – wraz z ich dokładnymi definicjami – jest umieszczona na stronie Urzędu Dozoru Technicznego.

Formy dozoru technicznego

Kontrolę dzieli się na 3 rodzaje. Każdy z nich obejmuje inne urządzenia. Pełny zakres dozoru technicznego dotyczy maszyn poddawanych badaniom odbiorczym, doraźnym i okresowym. To m.in. wózki widłowe. Zakres ograniczony odnosi się do urządzeń wymagających jedynie badań odbiorczych oraz doraźnych. Z kolei zakres uproszczony to tylko sprawdzenie zgodności sprzętu z obowiązującymi przepisami. Właściciel jest jedynie zobowiązany do regularnej i właściwej konserwacji przez osobę z uprawnieniami.

Rodzaje badań dozoru technicznego

Wspomniane już badania również dzielą się na kilka podtypów. Każdy z nich ma inny zakres oraz cele, podlegają mu też inne urządzenia. Schemat kontroli też różni się w zależności od wybranego rodzaju. Poniżej przedstawiamy krótką charakterystykę przeglądów UDT.

Badania odbiorcze

Są wymagane w momencie zakupu nowego urządzenia przeznaczonego do transportu bliskiego. Badania odbiorcze obejmują stan techniczny urządzenia, oznakowanie i wyposażenie. Ponadto są wykonywane testy obciążeniowe. Na tej podstawie przedstawiciel UDT wydaje decyzję (pozytywną lub negatywną) w kwestii możliwości eksploatacji maszyny.

Badania kontrolne

Ich głównym celem jest sprawdzenie stanu technicznego urządzenia objętego ograniczonym zakresem dozoru. Wynosi się z niego wiedzę, czy dana maszyna jest bezpieczna i przystosowana do dalszego użytkowania.

Badania okresowe

Przeprowadza się je w trakcie eksploatacji sprzętu. Badania okresowe polegają na sprawdzeniu dziennika konserwacji oraz konstrukcji nośnej. Przy okazji następuje weryfikacja uprawnień operatorów. Przed tym przeglądem UDT należy przeprowadzić resurs UTB, czyli określić liczbę cykli pracy maszyny na podstawie normy.

Badania doraźne

Wyróżnia się dwa przeglądy tego typu: eksploatacyjne oraz powypadkowe (poawaryjne). Pierwsze ma na celu stwierdzenie, że modernizacja lub naprawa sprzętu umożliwia dalsze bezpieczne użytkowanie. Drugie dotyczy ustalenia przyczyn zdarzenia, zlokalizowania problemu i zapobiegania mu w przyszłości.

Częstotliwość przeglądów UDT

Konkretne terminy zależą przede wszystkim od rodzaju urządzenia, a także jego eksploatacji (zwłaszcza obciążenia pracą). Tak więc przeglądy UDT mogą być wymagane nawet co roku. Dotyczy to m.in. wózków widłowych. W innych przypadkach okres wydłuża się do kilku lat. Terminy zawsze ustala Urząd Dozoru Technicznego. Niezależnie od wskazanych przez niego datach należy pamiętać o zgłaszaniu wszelkich awarii czy usterek, a także zmianie wyposażenia maszyn. W takiej sytuacji ponowny przegląd staje się niezbędny.

Dlaczego przeglądy UDT są tak ważne?

Jak więc widać, dozór techniczny ma na celu zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa podczas użytkowania wspomnianych urządzeń. To kompleksowe badania, które jednocześnie pozwalają utrzymać maszyny w jak najlepszym stanie przez jak najdłuższy czas. Dlatego właśnie warto przeprowadzać je regularnie i z należytą starannością. Dzięki temu nie tylko uniknie się problemów prawnych, ale przede wszystkim oszczędzi się na wydatkach związanych z eliminacją dających się przewidzieć awarii.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *