Wózki widłowe to najpopularniejsze urządzenia transportu bliskiego, które pozwalają na swobodne przewożenie i podnoszenie ładunków. Korzysta się z nich w niemal wszystkich firmach, które wykonują procesy logistyczne związane z przeładunkiem czy magazynowaniem towarów. Każdy wózek widłowy poza układem jezdnym, systemem sterowania i napędem wyposażony jest także w układ podnoszenia. W skład układu podnoszenia wózka widłowego wchodzi maszt wraz z karetką, widłami i łańcuchami. Przekonajmy się, jakie są rodzaje masztów oraz w jaki sposób są one zbudowane.
Maszty jedno- dwu- i trzystopniowe
Wózki widłowe mogą być wyposażone w maszty, które różnią się swą nośnością oraz wysokością roboczą, z jaką mogą pracować. Maszty jednostopniowe, zwane także standardowymi, czyli tzw. simplex wyróżniają się tym, że podnoszenie ładunku odbywa się w nich przez ruch ramy wewnętrznej. Trzeba pamiętać, że przy takiej konstrukcji rama wysuwa się ponad wysokość ramy zewnętrznej o odcinek równy wysokości, na jaką został podniesiony ładunek. Tego rodzaju rozwiązanie sprawia, że wózki z masztami jednostopniowymi gorzej sprawdzają się w niższych pomieszczeniach.
Maszty dwustopniowe tzw. duplex różnią się działaniem od masztów jednostopniowych. W ich przypadku podnoszony ładunek porusza się wraz z karetką w obrębie ramy wewnętrznej. Dopiero po osiągnięciu wysokości maksymalnej wysuwana jest rama wewnętrzna. Oznacza to, że przy pracy z mniejszą wysokością roboczą wózek może wjechać do przestrzeni ograniczonej wysokości, np. na naczepę samochodu ciężarowego.
Maszty trzystopniowe, czyli tzw. triplex są rozbudowaną wersją systemu duplex, które wyposażono w dodatkową ramę wewnętrzną. Urządzenia tego rodzaju charakteryzują się o wiele większą maksymalną wysokością roboczą, nadają się więc do pracy np. w magazynach wysokiego składowania.
Poza masztem w układzie podnoszenia wózka widłowego wyróżniamy poniższe elementy:
– karetka to część robocza wózka, która unosi się, podnosząc ładunek. Jest ona wyposażona w kratę ochronną, która podtrzymuje i zabezpiecza ładunek podczas transportu.
– widły, które służą do podnoszenia ładunku. Widły mocowane są do karetki.
Budowa masztu wózka widłowego
Jak wspomniano wcześniej, maszt stanowi jeden z elementów układu podnoszenia wózka widłowego.
Maszt wózka widłowego to element odpowiedzialny za podnoszenie, opuszczanie i podtrzymywanie przewożonego ładunku. W wózkach widłowych z czołowym mechanizmem podnoszenia jest zamocowany z przodu pojazdu, w a urządzeniach z podnoszeniem bocznym, po jednej ze stron.
Każdy maszt wózka widłowego składa się z ramy zewnętrznej, która jest połączona z konstrukcją wózka. Oba boczne ramiona ramy mają w przekroju kształt litery „c” (ceowniki). W nich są umieszczone rolki, po których porusza się konstrukcja ramy wewnętrznej. Na ramie zewnętrznej zamontowane są również siłowniki odpowiedzialne za ruch ramy wewnętrznej (w masztach typu simplex ruch ramy z karetką) oraz łańcuchu podtrzymujące karetkę – maszty typu simplex lub ramę wewnętrzną – maszty typu triplex. W przypadku masztów typu duplex łańcuch na ramie zewnętrznej nie występują, a za ruch ramy wewnętrznej odpowiadają jedynie siłowniki.
Rama wewnętrzna umieszczona wewnątrz ramy zewnętrznej ma podobną konstrukcję. W jej ramionach za pomocą rolek porusza się kolejna rama wewnętrzna (triplex) lub karetka (simplex i duplex). W przypadku masztów typu duplex i triplex za ruch karetki w ramie wewnętrznej odpowiedzialny jest umieszczony centralnie siłownik z łańcuchami.
Układ podnoszenia wózków widłowych może być wzbogacony o dodatkowe funkcje. Najczęściej spotykane są funkcje bocznego przesuwu karetki lub sterowania rozstawem wideł – tzw. pozycjoner wideł.
Maszt wózka widłowego odpowiedzialny jest za spełnienie najistotniejszej roli w składowaniu wysokim, poprzez umożliwienie podniesienia ładunków na wymaganą wysokość. Dodatkowo maszt wózka widłowego zapewnia równowagę podniesionego ładunku, a także bezpieczne operacje pobrania ładunku i opuszczenia z wysokości.
Maszt wózka widłowego stanowi bardzo istotny element budowy tego urządzenia. Ma on bezpośredni wpływ na wydajność pracy wózków unoszących podczas pracy na wysokości z ładunkami.